18! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Anouk Jans - WaarBenJij.nu 18! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Anouk Jans - WaarBenJij.nu

18!

Door: anoukjans

Blijf op de hoogte en volg Anouk

13 Februari 2012 | Ghana, Kumasi

heyhey,

nou dat is weer een tijdje geleden. er is in die tijd heel veel gebeurd. teveel om allemaal op te noemen dus ik doe even de hoogtepunten eruit halen.

ok ten eerste toen papa weg was en ik weer terug naar akrudwa ging om weer te beginnen met lesgeven en in sanctuary werken was het op het begin wel moeilijk. ik moest weer overnieuw wennen aan de afrikaanse gebruiken en ook wennen om niet meer heerlijk uit te kunnen slapen tot 9 uur! maar dat ging eigenlijk na 2 dagen weer gewoon goed en daarna ging het zelfs beter dan eerst. ik begin de taal onder de knie te krijgen en kan de mensen al redelijk goed verstaan en hun lachen mij al steeds minder vaak uit als ik in twi terug praat. dus gaat de goede kant op;)
wel was het jammer toen de andere vrijwilliger chris uit een dorpje vlakbij weer terug naar duitsland ging. ik kon het heel goed met hem vinden omdat we gewoon in dezelfde situatie zaten en hij mijn frustraties goed begreep over de cultuur en andersom ook. zo was er bijv een keer dat de sanctuary 600 ghcd dat is 300 euro had uitgegeven aan een spiriteuele gast die dan kon bidden voor meer klanten.... 300 euro!! aan die facking voodoo onzin! terwijl ze dat geld zo goed voor andere dingen kunnen gebruiken. dat was wel echt even moeilijk om dan braaf je mond te houden. dus het was heel fijn dat we samen over dat soort dingen konden klagen.
maar wel heb ik er in het dorp steeds meer goede vrienden bij en ik kan het ook steeds beter met de andere leraren vinden (nu we onze verschillende meningen apart hebben gezet.)
zelfs de stukjes voorlezen uit de bijbel worden minder! (al heb ik daarvoor wel moeten beloven dat ik een keer meega naar de kerk maar dat lijkt mij ook wel interresant om een keer mee te maken.)

ok verder is mama nu net weg. ze was hier 2 februari tot 12 februari en hebben een heerlijke vakantie aan het strand gehad. ook natuurlijk wat touristische atracties gezien. zoals elmina castle en kakun national park. niet dat dat jullie verder veel zegt maargoed. het was wel ook weer met toen mama hier was moeilijk om van vrijwilliger naar tourist te gaan. en het zal denk ik ook dadelijk wel weer moeilijk zijn om van tourist naar vrijwilliger te gaan. (snik weer om 5 uur opstaan)
en dan nu natuurlijk het belangrijkste ik ben 18!!!
eindelijk volwassen:P. ik was wel blij dat mama hier was met mijn verjaardag denk dat ik anders wel heimwee had gekregen maar nu was het gewoon heel gezellig. en ook wel een keer leuk om met je verjaardag in bikini aan het strand te liggen. iets wat je in nederland niet moet doen op 6 februari.

en dan ja zit ik nu ondertussen dus weer in kumasi om mijn visum alweer te verlengen en dan is het lang genoeg verlengd tot het einde van mijn reis hier. ookal duurt dat nog 2,5 maand de tijd gaat zo snel hier dat ik er nu al heel veel over nadenk en ik wil helemaal niet terug naar nl! ja ok ook weer wel. maar ik zal ghana wel echt verschrikkelijk missen.

maargoed hier hou ik het weer bij. het is wel raar want ik kan alleen maar iets op mijn blog zetten wanneer ik in kumasi ben en de kans is heel groot dat dit de laatste keer dat ik in kumasi ben voordat ik vertrek.

  • 13 Februari 2012 - 16:10

    Wim:

    Hey Anuk,

    Nu je volwassen bent hoeven we geen Stap Op meer te spelen hè?

    Mooi dat je het zo goed naar je zin hebt en even met Ankie je verjaardag en vakantie hebt kunnen vieren. Hoop dat de rest van de ook zo goed bevalt..

    groetjes,

    Wim

  • 13 Februari 2012 - 21:41

    Meester Bram:

    Nou nichie,
    je gaat dus als volwassene terug komen uit Ghana over een paar maanden. Hopelijk raak je niet al je ondeugdigheden kwijt.
    Fijn dat je weer vroeg op mag staan, kun je langer genieten van de tijd dat je er nog bent. Hier in NL mis je niks hoor, het schaatsen is weer afgelopen en het regent weer.
    Zon ze nog!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kumasi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

13 Februari 2012

18!

05 Januari 2012

Vakantie!

15 December 2011

Dorp

17 November 2011

Drama in Ghana

15 November 2011

priesters, zwemmen en begravenis
Anouk

Actief sinds 14 Okt. 2011
Verslag gelezen: 2335
Totaal aantal bezoekers 14722

Voorgaande reizen:

27 Juli 2015 - 25 Augustus 2015

India!

20 Oktober 2011 - 21 April 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: