priesters, zwemmen en begravenis - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Anouk Jans - WaarBenJij.nu priesters, zwemmen en begravenis - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Anouk Jans - WaarBenJij.nu

priesters, zwemmen en begravenis

Door: anoukjans

Blijf op de hoogte en volg Anouk

15 November 2011 | Ghana, Kumasi

Ik was afgelopen vrijdag met een van mijn zussen meegegaan naar een festival met traditionele priesters. het was net buiten kumasi en er waren heel veel mensen. er waren tenten voor de schaduw en stoelen waar je op kon zitten in een grote kring en in het midden zaten de priesters. sommigen waren aan het dansen terwijl ze bezeten waren door een geest ofzoiets:S. andere zaten op een stoel heel uitdagend iedereen aan te kijken. we gingen ze een hand geven en natuurlijk vonden ze mij als blanke allemaal super interresant. de priesters hadden allemaal een soort rok aan en zaten helemaal vol met wit poeder over hun hele lichaam. naast elke priester liep ook een man met een kom met poeder wat hij in de zoveel tijd over de priester heen gooide. het dansen was heel indrukwekkend om te zien hoewel ik niet zo onder de indruk was over dat ze bezeten waren of wat het nou precies was. mijn zus geloofde er echt wel in en heel veel priesters kwamen ook op mij af en wouden met mij op de foto wat voor mijn zus iets te heftig was dus ze wachten maar even op een veilige afstand tot de aandacht over was.

zondag ben ik naar een heel groot meer gegaan vlakbij kumasi. ik wou daar nog heel graag naartoe voordat ik weg ging uit kumasi omdat ik er zulke goede verhalen over had gehoord. en zwemmen is nooit verkeerd met 34 graden. ik ben er naar toe gegaan met de cultuurgroep en Daniel de vrijwilliger uit canada. ze kwamen ons ophalen met een busje en in dat busje zaten ook kei veel trommels en kostuums want we zouden daar ook gaan optreden. op de heen weg kregen we een lekke band. en ik zag ook dat het busje voor 15 personen was bedoeld en wij zaten er met 24 mensen in...
Daar eindelijk aangekomen wou ik het liefst meteen het water inspringen maar nee we moesten eerst dansen. het kostuum wat ik aan moest doen was best wel bloot wat ik niet zo fijn vond omdat iedereen je toch al aanstaart omdat je wit bent. het dansen was echt vermoeiend en ik heb het volgensmij nog nooit zo heet gehad. (het is trouwens gefilmd) na het dansen wou ik meteen in het water springen om af te koelen alleen helaas was het water nou niet bepaald koud toch was het heerlijk om lekker te zwemmen. ook was het leuk om met daniel te praten. hij had gewoon op een dag besloten dat hij er geen zin meer in had en heeft zijn baan opgezegt en zijn auto en huis verkocht zijn spaarrekening geplunderd en is nu dus op reis. hij weet ook nog niet of hij terug gaat naar canada of gewoon ergens anders gaat wonen.
HAH en dan dacht ik wat ik deed eng was. maar ik ga vanavond ook bij hem en zijn gastgezin eten. waar ik veel zin in heb.

en dan ben ik gister nog naar een begravenis geweest. mijn "oma" is een paar dagen geleden overleden en ik mocht meegaan als ik wou. de vrouwen waren allemaal in witte jurken met zwart of donkerblauwe print en een hoofddoek op hun hoofd. het zag er heel mooi uit. de begravenis zelf was een groot feest. iedereen dansen lachen ik vroeg ook of ik foto's mocht maken of dat dat respectloos zou zijn maar iedereen was aan het filmen en foto's maken dus dat was geen probleem. iedereen wist trouwens van de begravenis niet via een uitnodiging maar via posters die de familie overal in de buurt had opgehangen. ook doen ze hier voor 1 persoon 3 begravenissen. de eerste is the 1 week celebration daarna komt the 40 days celebration en daarna komt pas het echte begraven.

ja dit was het wel weer zo'n beetje volgende week naar fiema waar ik veel zin in heb mijn gastgezin gaat een afscheidsfeest geven. en donderdag is een van mijn zusjes jarig wat me ook wel leuk lijkt om te zien hoe dat hier werkt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kumasi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

13 Februari 2012

18!

05 Januari 2012

Vakantie!

15 December 2011

Dorp

17 November 2011

Drama in Ghana

15 November 2011

priesters, zwemmen en begravenis
Anouk

Actief sinds 14 Okt. 2011
Verslag gelezen: 214
Totaal aantal bezoekers 14731

Voorgaande reizen:

27 Juli 2015 - 25 Augustus 2015

India!

20 Oktober 2011 - 21 April 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: