cultuur en aandacht - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Anouk Jans - WaarBenJij.nu cultuur en aandacht - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Anouk Jans - WaarBenJij.nu

cultuur en aandacht

Door: anoukjans

Blijf op de hoogte en volg Anouk

29 Oktober 2011 | Ghana, Kumasi

ik zit ondertussen 9 dagen in ghana. ik heb verschrikkelijke spierpijn van het dansen ik merk wel dat de spieren die ik al die jaren had opgebouwd met schoonspringen allemaal weg zijn. en de hitte helpt ook niet echt mee. verder is er niet echt iets heel bijzonders gebeurd dus ik dacht ik ga wat vertellen over de cultuur en de aandacht die je hier als blanke krijgt. waar ik achter ben gekomen is dat bij mijn gast gezin en elk ander gezin in ghana je bevelen geeft aan de mensen die jonger zijn dan jou. zo heb ik bijv een keer op moeten staan om voor mijn oudere zus een stoel te halen zodat ze erbij kon zitten en zo heeft mijn jongere zusje een keer op de grond moeten zitten dat ik op haar stoel kon zitten. verder heb ik gister voor het eerst mijn kleren met de hand gewassen. het was echt lekker om gewoon rustig in de schaduw te zitten en lekker veel te spetteren met het koude water. ze hebben bij mij wel een wasmachine alleen ze vertrouwen hun handen gewoon meer dan een machine.
ik dacht trouwens dat ik ondertussen wel gewend was aan het eten hier. maar toen ik een van mijn zussen rouwe koeienhuid zag eten moest ik toch wel even weg kijken.
en ze vinden het hier echt super raar dat ik mijn benen scheer.

dan de aandacht die je hier als blanke krijgt. soms is het wel grappig om te zien vooral kleine kindjes die nog nooit een wit persoon hebben gezien rennen echt op mij af en pakken mijn hand vast en lopen zo een stukje met een bigsmile met mij mee. andere keren is het wat minder. zo is er de centrale markt in kumasi de grootste markt in west africa en super druk altijd. ik ben er een paar keer met lucas heen gegaan en laatst was ik er ook alleen heen na mijn werk om te kijken of ik ergens een engels boek kon kopen. nou ben ik zelf eigenlijk al niet echt van de drukken plekken en iedereen daar wil even die witte huid aanraken en even die blonde haren voelen dus van alle kanten werd ik vastgepakt en werd er aan mij gevoeld. daar ga ik voortaan dus niet meer heen.
ook beginnen de huwelijksaanzoeken te stijgen tot nu toe ben ik op 5. de laatste keer dat iemand vroeg of ik met hem wou trouwen was ik in een best goed humeur ik zat gewoon rustig op een bankje in de schaduw om me heen aan het kijken van het uitzicht te genieten en het is heel vervelend als dan iemand naar je toe komt en je stoort. dus ik zei tegen hem van yes let's do it right now! toen wist hij even niet wat hij moest zeggen zodat ik genoeg tijd had om mijn spullen te pakken en ervandoor te gaan.

ik ben laatst een duitse vrouw tegen gekomen in de dierentuin. het was de eerste blanke die ik had gezien sinds ik hier ben dus ik had haar zelf bijna ten huwelijk gevraagd zo verbaasd was ik. maar het was heel fijn om met haar te praten. helaas is ze nu alweer terug in duitsland ze bleef maar voor 3 weken. alleen ze heeft me wel een paar goede tips gegeven van waar ik nog zeker naartoe moet.


  • 29 Oktober 2011 - 12:38

    Stef:

    Hoi Anouk, ik ben blij vast te kunnen stellen dat je goed opgewassen bent tegen de enorme cultuurverschillen tussen een land als NL en je huidige omgeving. Het is inderdaad vermoeiend, zeker omdat het niet ophoudt. maar je hebt de juiste instellingen en tactieken paraat: weten dat dingen heel anders zijn en anders gaan, je eigen bril afzettten, de patronen en denkbeelden waarmee jij de wereld en de gang van zaken beschouwd; Niet meteen in paniek raken of boos worden als er zich vreemde of onaangename situaties voordoen; adrem zijn, een originele en snelle reactie klaar hebben die onverwacht is; de humor niet verliezen.
    In een Europees vakantieland als spanje zoek je je eigen soortgenoten, andere Nederlanders niet zo snel op, als echte reiziger, die juist weg wil zijn van thuis. Maar als je echt volledig en op jezelf ondergedompeld bent in een totaal andere cultuur, is het fijn om iemand tegen te komen, een Europeaan, om even stoom af te blazen, om je ervaringen te kunnen delen met iemand die ze begrijpt, omdat die persoon uit een vergelijkbare samenleving komt als jijzelf en ook daar op bezoek is.
    Echt reizen is zeer verrijkend, maar niet makkelijk. Ga vooral zo door, verlies niet je goede zin, pas je aan zo veel je kunt, zonder je eigen zijn en identiteit volledig te verliezen. Ook iets heel belangrijks: praat over zaken. Zoals je ondertussen gemerkt heb op een paar punten, zijn veel dingen helemaal niet zo vanzeldsprekend en dat geldt beide kanten op. Zeg dus tegen je familie en collega, dat ze vooral laten weten als je iets anders doet, dan dat daar gebruikelijk is. Als je dat niet doet, kunnen er wrijvingen onstaan. Je doet iets verkeerd, zonder te weten dat je dat doet, omdat je het niet kunt weten, en zolang je er niet op gewezen wordt, zal dan niet veranderen. Als mensen er open voor staan, kun je misschien ook een beetje vertellen, hoe de dingen in Nederland gaan. natuurlijk niet belerend, maar om te verklaren hoe jij de dingen gewend bent om te doen.
    Goed, genoeg advies, over dingen die je waarschijnlijk al lang zelf wist (hoewel ik dat nog niet allemaal doorhad, toen ik zelf voor de 1e keer in het buitenland ging wonen, en het me toen de nodige problemen heeft opgeleverd).
    als de connectie het toelaat, probeer dan eens een keer een paar fotootjes te plaatsen.
    vele groeten uit een heel andere hoek van deze zelfde aarde.
    Stef, argentina

  • 29 Oktober 2011 - 21:29

    Wil Maas:

    Hoi Anouk,
    Wat leuk om jouw verhalen te kunnen volgen hier.Wat een indrukken heb je al opgedaan in zo'n korte tijd.Het is goed dat je je humor niet verliest want je komt wel voor vreemde situaties te staan toch.
    Ik blijf je volgen,vind het hartstikke leuk om te lezen wat je allemaal doet en hoe de cultuur daar is.
    Probeer er vooral van te blijven genieten want het blijft toch een unieke ervaring.
    Wil

  • 30 Oktober 2011 - 13:43

    Nel En Wil Teeuwen:

    Lieve anouk, We lezen je verhalen met aandacht. Wat een wereld van verschil! We zijn trots op je en blijven je volgen. Liefs Nel en Wil

  • 30 Oktober 2011 - 16:40

    Neef Bram:

    Nou Noekie,

    ik zou gewoon alle huwelijksaanzoeken onthouden en op het einde degene met het meeste geld paaien om het echt te doen.
    Verder moet je gewoon zo snel mogelijk een negerhuid zien te krijgen, dan ben je van het gedoe af.
    Geniet van alle avonturen en indrukken.

    XX Bram

  • 31 Oktober 2011 - 10:57

    Jean:

    Als ik alles zo lees gaat het wel goed met jou. Je bent mans genoeg om al die aanzoeken "af te poeieren".
    Geniet van het Afrikaanse leven.
    Groetjes,
    Jean en ook Willy.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kumasi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

13 Februari 2012

18!

05 Januari 2012

Vakantie!

15 December 2011

Dorp

17 November 2011

Drama in Ghana

15 November 2011

priesters, zwemmen en begravenis
Anouk

Actief sinds 14 Okt. 2011
Verslag gelezen: 134
Totaal aantal bezoekers 14725

Voorgaande reizen:

27 Juli 2015 - 25 Augustus 2015

India!

20 Oktober 2011 - 21 April 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: